dinsdag 30 september 2008

Boos!

Soms is het wel eens moeilijk iets te kiezen om over te schrijven. Er gebeurt heel veel en er zijn onderwerpen genoeg, maar overdaad schaadt in dit geval. Vroeger op school had ik er al moeite mee. Als de tekenleraar zei “Teken maar wat. Jullie mogen zelf een onderwerp kiezen.”, dan had ik geen idee wat ik moest tekenen. Liever had ik gezien dat hij had gezegd “Teken een kasteel.” of “Teken de Zwitserse Alpen." Dan had ik tenminste een doel gehad. Niet dat ik niet creatief was of ben. Het lukt mij toch vrij aardig om dit weblog vol te krijgen, maar soms is het wel eens prettig als iemand je zegt wat je moet doen.
Nu ook, er zijn zoveel zaken die de moeite waard zijn. De afgang van Rita Verdonk, de bankencrisis, de boeken die ik onlangs gelezen heb, het gezeur over het wel of niet aannemen van homoseksuele leerkrachten op reformatorische scholen, noem maar op. Neem nou dat laatste. Ik vind het inderdaad gezeur. Laatst zei een voorstander van weigering op de radio dat je ook geen moslim op een christelijke school kunt aannemen. Maar dat is geen vergelijking. Die moslim gelooft in de Islam en die lijkt mij inderdaad niet zo geschikt om christelijk onderwijs te geven. Maar een homoseksueel kan christen zijn en dus prima christelijk onderwijs geven. Maar ach, misschien moeten we het hele concept “christelijk onderwijs” maar afschaffen. De tijd van de verzuiling ligt grotendeels achter ons. Gewoon algemeen onderwijs met de mogelijkheid om geloofsleer als keuzevak te nemen. Ik ben geen voorstander van opdringen.
Ik vind sowieso dat er veel gezeurd wordt in Den Haag, met name door de Christenunie, om even bij de christenen te blijven. Gaat het niet over homoseksuele leraren op reformatorische scholen, dan gaat het wel over embryoselectie of Sloggyposters. Ik wordt er niet goed van! Maak je liever druk over de zorgelijke koopkrachtontwikkelingen in Nederland voor de mensen met de lagere inkomens. Een schande in het land van de Quote 500! Verplicht al die nichten in amusementsland en hoge heren in een of andere Raad van Bestuur tien procent van hun meer dan riante inkomens in te leveren. Dan zou er een leuk potje ontstaan om de minderbedeelden blij mee te maken. Al dat gezeik over “Succes maak je zelf.” Natuurlijk zijn zelfvertrouwen en daadkracht instrumenten om rijk te worden, maar als je die eigenschappen niet bezit, of als er dingen gebeuren waar je geen invloed op hebt of als je nèt dat beetje geluk ontbeert, dan kan het leven anders, dus minder succesvol verlopen. Trouwens, niet iedereen kan miljonair zijn, want daarvoor is er niet genoeg geld. En … arbeiders moeten er ook zijn, anders verdiend de Raad van Bestuur ook niets en hoe krijg je al die minder riante huizen in Nederland dan vol? Maar mag de simpele harde werker niet íets meer profiteren van de welvaart in ons land? Er is in feite geld genoeg, maar het mag wel een beetje beter verdeeld worden. Nivelleren gaat te ver, er zijn nu eenmaal bazen en knechten, maar de inkomensverschillen beginnen Amerikaanse proporties aan te nemen en de koopkracht van veel mensen aan de onderkant wordt zorgwekkend sinds het Eurobedrog. Maar goed, maak je daar druk over in de Kamer in plaats van de mensen op allerlei vlakken te blijven betuttelen. Ga het land regeren!
Voordat ik de Christenunieaanhanger tegen mij in het harnas jaag, vlak de andere partijen ook niet uit. Die vragen collega-politici honderduit over hun verleden. Het lijkt verdorie wel de communistenjacht onder McCarthy in het Amerika van de jaren vijftig! Het gaat de laatste tijd namelijk erg vaak over de vraag “Wat deed jij in de jaren tachtig?” Alsof dat belangrijk is. Kan een politicus in (ruim) twintig jaar tijd niet van mening veranderen? Wat Duivendak gedaan heeft, namelijk het op onrechtmatige wijze verkrijgen van informatie, moet je hem dat na al die jaren nog steeds aanrekenen? Als hij maar een goed politicus is.
En Rita Verdonk? Ik ben absoluut geen Ritafan, maar wat maakt het nou uit dat ze ooit lid is geweest van de PSP en de PPR (voorlopers van Groen Links)? Wat ik wel slecht vind is dat ze er over gelogen heeft. Ze wist het zogenaamd niet meer. Waar heb ik dat meer gehoord? Oh ja, ik weet het weer, bij de Nürenberg-processen tegen de nazi’s na de Tweede Wereldoorlog. “Wir haben es nicht gewusst.” Niet dat ik er bij was overigens, maar iedereen kent het wel uit de geschiedenisboekjes. Heeft Rita een selectief geheugen of liegt ze gewoon keihard? Het laatste! Rita, ik hoop dat je heel, heel ver zakt in de peilingen, totdat je 0,001 zetel overhoudt! Niet omdat je van links naar rechts bent gegaan, nogmaals, een mens kan in de loop der jaren van inzicht veranderen, maar omdat je de laatste tijd de hele boel bij elkaar liegt. En dat pikken de mensen niet. Je bent niets links, je bent niet rechts, maar je bent evenmin recht doorzee, om je eigen woorden tegen je te gebruiken. Maar ook Rita krijgt veel te veel aandacht, net als Geert Wilders trouwens, dus zeg ik wederom “Ga het land regeren in plaats van je druk te maken over dit soort onbenullige zaken!” (Er staan wel erg veel uitroeptekens in dit verhaal!)
Oh ja, ik heb onlangs het Verzameld Werk van Elsschot nog eens een keer gelezen. Is maar één boek van achthonderd pagina’s. Een klein oeuvre, maar leuk! Als je eenmaal gewend bent aan zijn Vlaams-Nederlands leest het heel plezierig. Een aanrader. Kunt u het Verzameld Werk niet vinden in de bibliotheek, dan kunt u vast wel de losse werken van deze schrijver bemachtigen. Meer weten over Elsschot? Kijk op http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Elsschot of http://www.dijkerman.tmfweb.nl/elsschot/ of http://www.dbnl.nl/auteurs/auteur.php?id=elss001 of http://www.collegenet.nl/content/digilessen/literatuurgeschiedenis/interbellum/012.htm of http://62.216.16.114/elsschot/elsschot.html
Genoeg te vinden over deze man. Veel plezier.

Geen opmerkingen: