zaterdag 13 december 2008

Demoncratie

Zoals ik al eens heb geschreven, luister ik in de auto meestal naar Radio 1, de nieuws- en sportzender. Het gaat mij vooral om het nieuws. Moet u die fragmenten eens horen uit debatten in de Tweede Kamer! De ene na de andere politicus of politica probeert de collega af te troeven met snedige woordvondsten en grappen. En ondanks uren en uren vergaderen en debatteren blijven de heren en dames politici uiteindelijk bij hun eigen standpunt. Je ziet dat bij praatprogramma's als Pauw en Witteman ook. Ze lullen maar en lullen maar en toch blijven ze overtuigd van hun eigen gelijk. Of het nou Geert Wilders en Rita Verdonk zijn of Alexander Pechtold en Agnes Kant. Dames en heren lezers, dat heet democratie en dat woord komt uit het Grieks: demos=volk en cratein=regeren; regering door het volk dus. Alsof u en ik zelf in die Tweede Kamer staan en het land besturen. Laat ik u zeggen dat ik mij allerminst vertegenwoordigd voel door dit stelletje cabaretiers in spe. En nog slechte cabaretiers ook. Als het dan toch alleen maar gaat om het leuk en gevat zijn, geef mij dan maar Youp en Freek. Regering door het volk? Regering door de duivel zul je bedoelen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Regeren door de duivel vind ik wel erg cru gezegd. Die mensen doen op hun manier hun best en dat dat niet uw manier is, dat is mogelijk. Gelukkig bent u dan ook geen politicus.