donderdag 18 december 2008

Het Groot Dicnee!

Gisteravond was het Groot Dictee der Nederlandse Taal weer op TV. Totaal vergeten te kijken. Wat? Rijk als taalfanaat die niet naar het Groot Dictee kijkt? Normaal gesproken vergeet ik niet gauw iets, maar in dit geval was inderdaad de interesse er niet, dus denk ik er niet aan. Maar waarom interesseert het me dan niet als taalkundige? Om de eenvoudige reden dat ik het oneens ben met de talloze taal- en spellingshervormingen die eens in de zoveel jaar plaatsvinden. Niet alleen maken die hervormingen alle boeken en geschriften op slag verouderd, maar bovendien wordt het er allemaal niet gemakkelijker op. De spelling is zo vaak vereenvoudigd, dat men gaat twijfelen en dat is nooit goed. Als de spelling laten we zeggen  sinds de jaren vijftig onveranderd was gebleven, dan waren we er nu aan gewend geweest. Nu moet je iedere keer denken: kippevel of kippenvel?; Zuid Afrika of Zuid-Afrika etc. En dan, wat maakt het uit. Je kunt de spelling zo "makkelijk" maken als je wilt, zolang men de stam+t-regel niet eens meer kent, wat doet de Taakunie dan moeite? "Hij bepaald" of "Hij heeft bepaalt", je komt het regelmatig tegen dat derde persoon enkelvoud en voltooid deelwoord door elkaar worden gehaald.
Kortom, laat onze mooie taal nu eens met rust. Het wordt (met dt!) toch al verkracht door al die Engelse termen en modebegrippen. En dan de spreektaal. "Ik heb zo iets van ... "; "Ik voel me een soort van bedroefd." en meer van dat soort kromme zinnen. Laat de mensen eerst weer eens normaal leren praten en goed leren schrijven in plaats van de taal telkens zo te veranderen dat men het helemaal niet meer weet.
Daarom ben ik tegen het Groot Dictee!

Geen opmerkingen: