zondag 22 februari 2009

Over onbelangrijke mensen, de dingen die voorbij gaan

Lezers, misschien denkt u "Wat zijn er weinig reacties op de artikelen van Rijk". Dat dacht ik eerlijk gezegd ook een tijdje. Echter, uit de reacties die ik uit mijn omgeving mag ontvangen blijkt dat ik wel degelijk gelezen wordt, alleen, niet iedereen weet hoe hij of zij kan reageren via dit weblog. Dus sturen ze mij een mailtje, zeggen het tegen mij of laten het mij via via te weten komen. Tot op heden betreft het uitsluitend positieve reacties. Het lijkt verdorie wel of ik voor eigen parochie aan het preken ben. Men is het roerend met mij eens en men vindt dat ik mijn roeping als journalist of columnist ben misgelopen. Ach, het zij zo. Ik vind voldoening in mijn verkopersbaan en voor de rest is het schrijven op Rijk aan Vitaminen een goede uitlaatklep en een uitstekende schrijfoefening. Naast het lezen beoefen ik nu ook het schrijven, al is dat binnen beperkte kring en met een beperkt publiek, enkele verdwaalde websurfers daargelaten.
Wat is mij de afgelopen week weer opgevallen? Oh ja, een gebedsbrief die via het internet werd rondgestuurd met daarin de oproep om te bidden voor 'vampier' Vincent. Dat is die Vlaming in de Uri Gellershow die maakt dat Uri telkens 'kwaad' wegloopt en voor veel publiciteit zorgt rond het programma. Een kijkcijferkanon dus. Wat maakt Uri zich eigenlijk druk? Zijn show scoort enorm hoog dankzij Vincent en die man met dat masker. Volgens mij is het allemaal opzet, dat gedoe met die 'Mask' en met die Vincent en met dat weglopen van Uri. Allemaal show en bijna iedereen trapt erin.
Maar om even terug te komen op die bedelbrief. U vindt de tekst hieronder:


Dringende gebedsoproep!

Beste mensen,
Dit is echt een noodoproep!
Ik wil jullie oproepen voor gebed.
Ik kreeg onderstaand mailtje door en heb even gecheckt op de desbetreffende omroepsite en wat je ziet is echt heel schokkend.

Bij de Uri Gellershow op SBS6 is een soort wedloop tussen magnetiseurs, goochelaars en dergelijke. Er is 1 man, Vincent genaamd, die blijkbaar op een vreemde manier steeds weer door mag naar de volgende ronde. Deze man is echter ronduit schokkend om naar te kijken. Op tv doet hij de volgende dingen:

- Hij uit vampiersbezweringen over mensen uit het publiek (soms BN'ers)die daarna echt vampiershandelingen uitvoeren.
- Hij doet aan zwarte magie en laat mensen geloven dat vampier zijn iets normaals is.
- Hij voert rituelen uit die in mijn ogen werkelijk door satan worden ingegeven
- Hij eet bloedzuigers en strooit met bloed over zijn vrijwilligers
- Hij beïnvloedt en bezweert kijkers, gasten en BN'ers op een negatieve manier; mensen weten niet meer wat ze doen; er worden films en websites aan hem opgedragen welke dan gaan over dezelfde onderwerpen
- Hij doet tijdens zijn shows openlijk aan voodoo
- Hij doet dit tijdens een familieshow waarbij de meeste mensen geschokt raken door wat hij doet
- Uri Geller die deze show leidt, zelf illusionist is, is diep geschokt over wat deze man doet en zelfs zijn eigen show uitgelopen omdat hij het niet meer kon aanzien. Hij wil deze man eigenlijk uit zijn show hebben maar blijkbaar krijgt hij steeds weer voldoende stemmen om door te mogen naar de volgende ronde! 

Wat deze man doet, is geen spelletje. Hij speelt met zwarte magie alsof het niets is.

Laten we daarom proclameren dat Jezus sterker en groter is dan degene die deze Vincent dient. 
Laten we tijdens de shows op vrijdagavond bidden en Jezus'macht uitsppreken ook over deze man, zodat zijn shows gehinderd zullen worden.
Laten we bidden dat hij daardoor tot bezinning mag komen en een ontmoeting mag hebben met de allergrootste Koning Jezus die ook hem liefheeft!

Wij hebben de autoriteit gekregen om in Jezus' naam satan tegen te houden. Laten we dat dan ook massaal doen, niet bang zijn, maar de strijd aan gaan waar Jezus ons voor roept!
Laten we Vincent zegenen en alle vloeken die hij uitspreekt verbreken en omdraaien tot de zegeningen van onze liefdevolle Vader in de hemel.

Stuur deze mail alsjeblieft door, zodat er volop gebeden wordt door heel Nederland.

Wil je meer info of zelf zien wat deze man doet, check dan:
www.sbs6.nl en zoek naar de Uri Gellershow met Vincent.

Deze man heeft hulp nodig, laten we met elkaar voor hem op de bres staan!
Jezus leeft, Hij regeert!!!


“Ik kreeg onderstaand mailtje door”? De schrijver van deze noodkreet had het dus niet eens zelf gezien. Hij of zij moest er op gewezen worden. Wat niet weet wat niet deert zeg ik dan maar. Ook hier geldt weer: Je hoeft niet te kijken en als anderen wel willen kijken, waarom dan zo begaan met hun zieleheil? Als je zelf maar in de hemel komt toch?
En ook hier geldt weer: Hoe meer aandacht je eraan besteed hoe meer aandacht “De nieuwe Uri Geller” (want zo heet de show, dat wist de briefschrijver blijkbaar nog niet eens) krijgt. Net als met die Deense cartoons, net als met Geert Wilders, net als met De Bloeiende Maagden, ga zo maar door. Mensen willen het nog steeds niet begrijpen.
Nou kijk ik sowieso niet naar Uri Geller, maar dat heeft een andere reden. Ik heb ook nooit gekeken naar Big Brother of De Gouden Kooi, of naar de zogenaamde ‘real life soaps’ van Frans Bauer, Jean-Marie Pfaff, Patty Brard*, Adam Curry en Patricia Paay, of naar al die ander kijkdoos- en sleutelgatprogramma’s die door de commerciële omroepen worden uitgescheten. Smullen geblazen voor de gemiddelde Nederlander. En ze geloven ook alles. De show van die neptovenaar Geller - in de jaren tachtig, na zijn populariteit in de jaren zeventig, reeds ontmaskerd als oplichter - is één grote toneelvoorstelling met illusionistische trucs, weglopende Uri’s en gillende Patty’s* om het volk te vermaken. De peepshow van de commerciële televisie. En juist daarom kijk in niet naar dit soort programma’s. Omdat ik niet bestempeld wil worden als ‘de gemiddelde Nederlander’. Ik wil juist bovengemiddeld zijn. Mijn intelligentie is dat ook en dat mag ondermeer blijken uit mijn kijkgedrag, mijn leesgedrag en mijn schrijfgedrag. IK DOE NIET MEE AAN DE PEEPSHOWGEKTE!!!
Zo, dat moest ik even kwijt

* Patty Brard: voormalig zangeresje bij de meidengroep Luv (groot geworden dankzij Sjef van Oekel’s “Waldolala”), ooit een blauwe maandag getrouwd met Koning Wansmaak Ron Brandsteder, thans uitsluitend bekend om het bekend zijn, een soort Paris Hilton dus, en enkel en alleen op grond daarvan gevolmacht om in elke show die de commerciële omroep uitpoept als gillende keukenmeid op te treden.

Geen opmerkingen: