donderdag 8 oktober 2009

Grafzooi!

Tjonge, wat borrelt het weer in Den Haag. Balkenende krijgt er van langs inzake het Koningshuis. Het is toch ook belachelijk. De eerste de beste normale sterveling die fraudeert of in onfrisse zaken doet of heeft gedaan is voor zijn leven getekend en komt nergens meer aan de bak. Hooguit komt hij ín de bak! Ik hoef denk ik niet te memoreren hetgeen wijlen Prins Bernhard in het verleden allemaal heeft geflikt. En dat recente gedoe met Christina's belasting"omzeiling" via Guernsey en de huizen van Lex en Max in Mozambique en Argentinië. Oh, en privé-vliegreizen die nog eens even worden gedeclareerd, terwijl ze bulken van het geld! Het is op zich al absurd dat je puur door komaf rijk geboren wordt. Het mag wat kosten die poppenkast.
"Maar," roepen de voorstanders van de monarchie, "een president kost ook geld!" Ja, maar ze vergeten twee dingen. Ten eerste is president worden een stuk democratischer. In principe kan iedereen door hard werken president worden. Koning(in) wordt je door komaf en opvolging. Ten tweede houdt een president er geen tachtig paleizen op na met alle (onderhouds)kosten van dien. Dus volgens mij kost hij (of zij) toch een stuk minder.
Het zal u duidelijk zijn, ik ben niet oranjegezind. Oprotten met die handel. Nogmaals, ieder normaal mens had nooit weggekomen met wat sommige leden van het koningshuis allemaal hebben uitgevreten in heden en verleden!
Vanochtend was er weer eens een interessante discussie op Radio 1. De presentatie was in handen van Andries "Evel" Knevel (http://nl.wikipedia.org/wiki/Evel_Knievel), dus dan weet je het wel. Binnen een mum van tijd wordt er weer over God en Bijbel geouwehoerd. Het ging om de interpretatie van het woord "scheppen". Betekent dat "maken vanuit het niets" of betekent het "van elkaar scheiden"? Dus niet "God maakte hemel en aarde vanuit het niets", maar "God scheidde de hemel van de aarde". Wat een zinloze discussie. Het zijn dit soort discussies die er voor hebben gezorgd dat we al 20 eeuwen zitten opgescheept met oorlog, haat en nijd omwille van het geloof, kerkscheuringen, noem maar op. Laat ieder toch lekker denken wat hij wil. Filosofen hebben elkaar ondanks totaal verschillende opvattingen toch ook niet afgemaakt? Wat is deze discussie anders dan een filosofische kwestie? Maar bij de gristenen heeft elk klein meningsverschil altijd en eeuwig geleid tot strijd. Als Jezus niet opgestaan was zou hij zich in zijn graf omdraaien!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Rijk,

Je Weblog ontvangen en wilde hem uitprinten

Allereerst op het plaatje "pillen" gedrukt en kreeg ik de Boekwinkel in Maassluis.

dat heb ik uitgeprint en begon toen aan Grafzooi.

Ik klikte daarop en krijg een bericht, waar ik gebruikersnaam etc. moet invullen.

dat heb ik weggeklikt, want weet niet hoe dat in te vullen en of ik dat wel wil

Kreeg het niet voor elkaar "Grafzooi" uit te printen. Wacht wel op Martin t.z.t.


Toch een beetje uitkijken met je woorden Rijk (sorry, dat ik me er mee bemoei)

Jouw Baas en clienten lezen waarschijnlijk ook de weblog en hoeven niet te weten,

dat je niet Koningsgezind bent.

Het bespaart wel veel geld aan verkiezingen, want in Amerika beginnen de campagnes alweer en duurt zo'n 4 jaar, ook veel geld.

Oprotten is ook geen woord voor een Drs. haha