dinsdag 27 januari 2009

Het leven is vurrukkuluk (naar Remco Campert)

Er is sinds de uitspraak van het Hof in Amsterdam (ik had het in het betreffende artikel abusievelijk over de Hoge Raad) om Geert Wilders te laten vervolgen weer veel te doen over de vrijheid van meningsuiting. Vandaag stelde VVD-leider Mark Rutte daarom in de Tweede Kamer voor om belediging voortaan niet meer strafbaar te stellen. Ik ben het niet vaak met Balkenende eens, maar hij vond het te ver gaan. Vrijheid van belediging betekent immers ook dat je joden en homo's openlijk mag beledigen en dat de ontkenning van de holocaust in WOII niet meer strafbaar is. Maar verder moet men veel kunnen zeggen. Ik ben een groot voorstander van Het Vrije Woord.
In dit kader is er ook heibel ontstaan in Engeland over een reclametekst op stadsbussen die luidt: "There's probably no God. Now stop worrying and enjoy your life." ("Er is waarschijnlijk geen God. Dus stop met piekeren en geniet van je leven.") Zie het volgende artikel: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1079684/Theres-probably-God-slogan-carried-City-buses.html . Deze campagne gaat uit van The British Humanist Association, gesteund door opperatheïst Richard Dawkins. In Nederland gaan er ook stemmen op om zo'n campagne te voeren. Prima initiatief. Religieuze propaganda is er al meer dan genoeg. Maar zoals te verwachten stuit dit idee op kritiek uit religieuze hoek. Over de stortvloed van religieuze kolder die over ons heen wordt gestort worden nooit problemen gemaakt. Nu laten de atheïsten eens van zich horen en gelijk heb je de poppen aan het dansen. De hypocrisie ten top! Vrijheid van meningsuiting? Niet voor atheïsten als het aan de Christenen ligt. Hetzelfde als met die gek van een Johan Huibers die scheppingsfolders wil verspreiden rond de geboortedag van Charles Darwin. Ik wordt er niet goed van.
Als jullie mijn weblog volgen dan merken jullie dat het steeds vaker gaat over de lobby van het Christendom die het leven van andersdenkenden wil bepalen. Daardoor lijkt het inmiddels of ik wat tegen Christenen heb, maar dat is niet zo. Ik heb wat tegen christenfundamentalisme. Mijn eigen vrouw noemt zich Christen, maar zij is een stuk ruimdenkender dan menigeen die zich zo noemt! Het is de bekrompenheid van een Johan Huibers, een Bert Dorenbos en een ChristenUnie die mij tegen de borst stuit en die ik spuugzat ben! Betutteling en beperking van vrijheid van denken en meningsuiting is wat zij beogen en het wordt tijd dat daar verzet tegen komt. En die komt er, sterker nog, die is er reeds volop. Alleen, de Gristenen zitten ook in de politiek en zodoende kunnen ze ons aller leven mede bepalen met hun bekrompen ideeën van vóór de Verlichting. Als het aan hun ligt is de aarde nog steeds plat en het middelpunt van het heelal. Wij allen zijn voortgekomen uit incest en leeuwen waren vóór de zondeval (tuurlijk weer de schuld van een vrouw) vegetariërs. Droom lekker verder. Hou op met die onzin en geniet van je leven, want ondanks wat jullie geloven zou het wel eens het enige leven kunnen zijn dat je krijgt!

Geen opmerkingen: